top of page

צבע, צבע, צבע !

מדוע אנו מרגישים במקום מסויים נוח ובאחר לא? צבע באדריכלות ובעיצוב הפנים הוא הגורם ל-60% מהתגובה שלנו כלפי החלל. השפעות הצבע הן משמעותיות מהבחינה הפיזית והפסיכולוגית. בכל מקום בו נשהה אנו ׳מגיבים׳ לצבע ולכן כדאי להקדיש לנושא מחשבה. הוא יכול לשנות את היומיום שלכם מהקצה אל הקצה.


צבע הוא עניין של טעם אישי ואף אחד לא מסוגל להוכיח שמישהו מאיתנו רואה את אותו הצבע ממש כמו האחרים. ועדיין, ניתן ללמוד על צבע על ידי תהליך של ניסוי וחקירה מבלי לאבד את חוש הטעם האישי. בעיצוב פנים השימוש בצבע אינו רק מאפיין דקורטיבי הוא גם אלמנט מבני. הצבע יכול לשמש כחציצה ויזואלית - לתחם או להגדיר חלל גם מבלי לקבוע בו קירות וגם ליצור אוירה, מראה גדול יותר לחלל, תחושה חמימה או קרירה יותר ועוד.


אמנם צבע הפנים בבית בא לידי ביטוי בעיקר בגוון הקירות אך לא רק. גווני הקירות משפיעים על מראה החלל אך הם חייבים להתייחס גם לריהוט, בדי הריפוד והווילונות. בפרוייקט חדש שבו הריהוט עדיין אינו קיים ישנה גמישות רבה יותר בבחירת הגוונים ורכש הריהוט שיבוא בהמשך יושפע מבחירות אלו. מעצבי פנים מנוסים מסוגלים בדרך כלל לראות את התוצאה הסופית בעיני רוחם עוד טרם הביצוע, אבל למי שפחות מיומן יש כמה דרכים שעוזרות לקבל מושג מראש מה יהיו האפקטים של הצבע. טיפ: במקום לקנות ליטרים מיותרים של צבע רק בשביל הניסוי, אפשר ואפילו מומלץ להזמין מהחברות דוגמיות בכמה שקלים ואז לצבוע במישרין על הקיר או על לוח קטן (עץ או גבס). אני ממליצה לצבוע על לוח קטן וכך אפשר לבדוק את הדוגמה בתנאי אור שונים כשמעבירים אותה בכל רחבי החדר. אפשר כמובן להכין הדמיות תלת מימד או להיעזר באתרי אינטרנט שמציעים להציג בפניכם את החלל צבוע על ידי העלאת תמונה שלכם לאתר.



חשוב לדעת שאפקט הצבע תלוי באור שמשתנה במהלך היום ומעונה לעונה. כדאי לתת את הדעת על כיוון החדרים ועל מידת חמימותו של האור שתהיה בהם. חדרים שפונים למזרח ומקבלים אור יום מוקדם בבוקר או חדרים שאינם נחשפים כלל לאור שמש ישירה זקוקים בדרך כלל לתוספת של חמימות בצבע. חדרים החשופים לאור של אחר הצהריים או הערב מקבלים אור אדום יותר מן השמש וזקוקים פחות לחמימות מלאכותית. תנאי התאורה המלאכותית שפועלת בשעות החשיכה חשובים באותה מידה, אך אפשר לשלוט בהם ביתר קלות באמצעות סוג הנורות ומיקום גופי תאורה (קראו כאן).

Interior Design Classic Red And White.jpg

אז איך נבחר בצבע המתאים?


הכול תלוי באווירה שאנחנו רוצים להקנות לחלל המדובר. אם בחדר השינה שלנו אנחנו מעדיפים הרגשה נינוחה ומרגיעה - נבחר בגוונים רכים, קרירים ונייטראלים שבדרך כלל יוצרים תחושה שקטה יותר. אם נרצה אווירה דרמטית ואינטימית יותר נבחר בצבעים חזקים.


בעיצוב פינת האוכל או בעיצוב הסלון, אם נעדיף אווירה חברותית ומזמינה כדאי יהיה לבחור בצבעים חמים, מנוגדים וקצת בהירים. אבל אם נעדיף רשמיות אז צבעים נייטראליים בגוונים כחולים-ירוקים עמוקים יעשו את העבודה.


אם נרצה ליצור חלל פעיל ואקטיבי כדאי לחשוב על צבעים חזקים ואינטנסיביים. גם אם מעדיפים חדר בהיר אני בעד גוונים מעט יותר רווים מאשר off-white. גם צביעת התקרה בגוון שונה מלבן עשויה לשנות את החדר באופן דרמטי.


כשמדובר בחלל קטן, מומלץ ליצור תפאורת רקע שלווה ונינוחה - צבעים עזים עלולים לשוות לחדר מראה קטן עוד יותר. בחללים גדולים ופתוחים אפשר להשתמש בגוונים שמטלטלים את החושים.


הריהוט והחפצים הם דרך נוספת להכניס צבע לחלל. במרבית המקרים הריהוט המודרני עושה שימוש בגוונים זהירים ונייטרלים. שילוב נכון של רהיטים וחפצים בעלי נוכחות צבעונית עשוי לתרום רבות לעיצוב פנים הבית ולהחיות את החלל בתנאי שהוא נעשה בצורה מאוזנת.


גם תמונות יכולות לתרום בהכנסת צבע מעניין לחלל. הן מראות כיצד צבעים משתלבים בדרכים לא צפויות. כשמתכוונים לתלות תמונה או ציור דומיננטי בחלל, מומלץ להשלים אותו בבחירת גוונים מתאימים לקירות ולוילונות שבסביבתו.


מעבר לשימוש בגוונים, קיים היום גם מגוון עצום לטקסטורות וסוגי גימור שעוזרים להשלים את האפקט בעיצוב הפנים - אני ממליצה לכם לשקול בחיוב שילוב של טקסטורות - והכול באופן מתון ולא מוגזם.


קדימה בהצלחה! ואם תרצו לשאול או להתייעץ, אל תהססו וצרו איתי קשר.

מומלצים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש מילות מפתח
עקוב אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page