top of page

תאורה ועיצוב פנים


אור הוא אחד מיסודות הקיום וכמעט לא ניתן להגזים בחשיבתו. נסו לחשוב איזה פרק זמן מחיינו אנו שוהים תחת אור טבעי ומלאכותי? בחיים המודרנים לגופי התאורה יש תפקיד חשוב נוסף והוא אינו מסתכם רק בהארת הסביבה. גופי תאורה טובים משלבים פרקטיות עם צורה מעניינת ומהנה מבחינה ויזואלית ויכולים לשמש כאלמנט עיצובי גם מבלי לדלוק. למרות זאת, איכות האור המתקבלת ממקור מסוים היא שיקול מכריע שקשה להעריך במדויק כשהולכים לקנות גופי תאורה ולכן בקנייה לוקחים בחשבון את עיצוב הגוף (האהיל) ואת הנורה שנתאים לו.


תכנון תאורה נכון לבית או לעסק הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים ובמקרים רבים הוא זה שמאפשר את השגת התוצאה הרצויה בעיצוב. בעזרת תכנון נכון ניתן לייצר אווירה, תחושה של חלל גדול יותר ולא צפוף ועוד. בתכנון התאורה אנו נבחין בדרך כלל בין תאורת רקע לבין תאורה ממוקדת. גוף התאורה המרכזי שקבוע בתקרת החדר נחשב עדיין לסטנדרט בתאורת הרקע, אך במרבית המקרים יהיה קשה להפוך את האור הנובע ממנו לחלק מחדר נינוח. ככל שהתאורה תהיה קרובה יותר אל הרצפה כך היא תיצור תחושה של שלווה ותגדיל את תחושת המרחב. שילוב יעיל בין מנורות עומדות לתאורה שולחנית עשוי למלא את שני התפקידים של תאורת רקע ותאורה ממוקדת. במקום להסתמך על גוף תאורה מרכזי, אני ממליצה להשתמש בשקעים שבקיר ובמתגים כדי לחבר אליהם מספר גופי תאורה שונים.

IMG_4504_edited.jpg

בעיצוב פנים לחלל קיים, כשאין כוונה לחצוב בקירות ולחווט את החשמל מחדש, אני מציעה שתכינו סקיצה של מיקומי השקעים הקיימים ותחשבו גם על התאורה הטבעית שמאירה את החלל - אלו מרכיבים חשובים בהחלטה איזה גופים לרכוש ואילו מנורות לקבוע בהם. לא פעם אני נתקלת בלקוחות שרכשו גופי תאורה דרמטיים לסלון וביטלו את הרושם הרב על ידי שימוש במנורות אור לבן שמשרה תחושה קרה ומנוכרת. גם לגוון הצבע של הקירות יש קשר הדוק עם תכנון התאורה. בבנייה חדשה את ההחלטות הנוגעות לתאורה יש להחליט כבר בשלב מוקדם מתוך ראייה עתידית של העמדת הריהוט, השימוש בחלל ועוד.


שחקנים חשובים נוספים שבדרך כלל מתייחסים אליהם כאלמנט דקורטיבי ולא חושבים עליהם בתכנון התאורה הם הנרות. בזוהר החמים והאינטימיות שהם מפיצים אור החשמל אינו יכול להתחרות. נרות אינם רק עניין רומנטי ונוסטלגי ושלל הפמוטות והצורות הנגישות כיום כולל רבים שעיצובם מודרני בעבור כל דירה בת זמננו.


גוף תאורה יכול להוסיף ולתרום לחלל כשהוא נבחר על מנת לבטא את אישיות הבעלים ואת אופייה של הדירה. מוטב שינחה אותנו הצירוף שכולל תאורה נכונה מבחינה פרקטית, שמספקת את סוג האור הנכון במקום הנכון, שתתאים את המוטיב הדקורטיבי של הדירה ושתהיה מפתיעה ויוצאת דופן. תאורה משעממת או צפויה מראש - מיותרת!!!

IMG_0725_edited.JPG

להחלטה באיזה ׳פתרון תאורה׳ לבחור והיכן נכון ליישם אותו יש שיקולים מקצועיים רבים ואני ממליצה לכם להיעזר במעצבי פנים לשם כך. תאורת קיר, או תאורה נסתרת או אולי מסילת ספוטים או פסי לד וכו׳ - על השאלות הללו ועל אחרות יתקשו לענות לכם אנשי המכירות ברשתות התאורה מסיבה פשוטה אחת: הם לא ביקרו בביתכם ולא באמת מסוגלים רק על פי הסברים בעל-פה לתת מענה הולם.


טיפים לתכנון תאורת פנים:


שני כללי אצבע בסיסיים: הראשון הוא שילוב של מספר מקורות אור בגבהים שונים ליצירת אווירה מחמיאה וייחודית, והשני הוא שימוש בתאורת ׳מטרה׳ שמתאימה לשימוש העיקרי של החלל לדוגמא: קריאה, בישול וכו׳.


תאורת הסלון - מומלץ להאיר שלוש מתוך ארבעת פינות החדר כשאחד מאיר חפץ בודד כמו תמונה, פסל, עציץ או אפילו כיסא ייחודי. כדאי מאוד לשלב מנורות רצפה ומנורת שולחן כשחלקן מאירות מעלה וחלקן מאירות מטה. במקומות בהם ניתן לשבת ולקרוא רצוי לאפשר זאת בעזרת נורה ממוקדת מלמעלה למטה. אם קיים בתקרת הסלון גוף תאורה מומלץ לחבר אותו לעמעם (דימר) וכך לשלוט באווירה המתאימה.


תאורת פינת האוכל - את שולחן האוכל צריך להפוך לפינה המוארת בפינת האוכל. תליית גופים בעלי נוכחות עיצובית או נברשת מרשימה מעל מרכז השולחן עשויים לספק את הסחורה. בשאר החלל שמסביב מומלץ להשתמש בתאורה לא ישירה - זה מרגיע ומחמיא. כתוספת משלימה ניתן להציב זוג מנורות שולחן קטנות על קונסולה או מזנון או לתלות זוג פמוטים על הקיר הסמוך.


תאורת המטבח - עיצוב ופרקטיקה. נתמקד בתאורת הצפה עילית ומקורות נמוכים שמאירים את משטחי העבודה מבלי ליצור צל - פסי לד מתחת לארונות העיליים מתאימים מאוד לשם כך. בתוך ארונות תצוגה לכלים כדאי לשלב תאורה ממוקדת שתיצור רושם ואווירה.


חדרי שינה - נשאף לייצר אווירה רכה, חמה ומזמינה. שימוש בגוון אור חם, הצבת מנורות קריאה לצד המיטה שאינן מכוונות ישירות מעליה. אני ממליצה כבר בשלב התכנון להתקין נקודות חשמל עם מתג הפעלה ולהימנע מחוטי חשמל ושקעים. באזורי ההלבשה כדאי להציב תאורה ממוקדת. אם יש שולחנות ניתן לשלב מנורות קריאה נמוכות ולצד כורסא ניתן להציב גוף תאורה שיתאים גם לקריאה.


חדר אמבט ושירותים - אמנם יש להקפיד על גופים מוגני מים אך לא צריך להתפשר מבחינה עיצובית. חדרי שירותים יכולים להפוך לחלל מעניין ונעים בעזרת תאורה מתאימה ובהתאם לסגנון העיצובי שנבחר ובחדרי רחצה כדאי לשים דגש על תאורת המראה. אני ממליצה לשלב תאורה משני צידי המראה יחד עם תאורה מעל אזור הראש שבדרך כלל מאירה אזורים מוצלים בפנים.

בשאר החלל כדאי שהתאורה תהיה חזקה מספיק בעיקר לזמן הנקיונות ורחצה של ילדים קטנים. אפשרי ולפעמים זה גם מועיל לתכנון תאורת אווירה באזור הרחצה עצמו. גם נרות עשויים לשדרג ללא היכר את חוית הרחצה.


stockvault-bulb128619_edited.jpg

איך ואיפה לקנות?

ישנם שפע של חנויות, מחסנים ואולמות תצוגה בארץ בשלל מחירים ודוגמאות. אחרי שתעשו את ׳שיעורי הבית׳ שהמלצתי לכם לעשות ותהיה בידכם רשימה מקיפה תוכלו לצאת לדרך. המחירים בארץ לא נמוכים וניתן להזמין היום הכול מהאינטרנט ובמחירים משתלמים (ובוודאי שאת הנורות עצמן - לא תאמינו איזה פערי מחירים יש). כדאי לצאת לסיבוב בין החנויות להשוות מחירים, לצלם דוגמאות ואז לחזור הביתה ולעשות סדר, להחליט מה רוצים ואז לחפש באינטרנט. אתר מוכר מאוד שאני נוהגת להזמין בו עבור לקוחותי הוא aliexpress. אשמח לקבל המלצות על אתרים נוספים.


זהו! צאו לדרך ובהצלחה. אם תחליטו שאתם רוצים להיעזר בי אשמח לעמוד לשירותכם, ואתם מוזמנים ליצור קשר ולשאול כל שאלה.


ידע שימושי על סוגי נורות תוכלו למצוא כאן.

מומלצים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש מילות מפתח
עקוב אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page