top of page

נורות - מידע שימושי


ליבון

עיצובה של נורת החשמל שהמציא אדיסון כמעט ולא השתנה מאז שהומצאה. חוט הלהט שבתוכה מאיר עם חיבורו והיא עובדת בתפוקה מלאה עד שהיא נשרפת. כיום הנורות האלו הולכות ונעלמות אך עדיין ניתן למצוא. במנורת הליבון ניתן להשתמש לשלל אפקטים: נורה בעלת זכוכית חלבית תפזר אור רך לכל הכיוונים ותיצור צללים רכים. נורה עם ״כיפת כסף״ בתחתיתה תמנע סינוור ותשלח את האור אחורנית, כיפות בצורת נר מתאימות לשימוש ללא אהיל.


נורות ליבון מיוצרות בשני סוגי תבריגים - גדול E27 וקטן E14, ופועלות בעוצמות שונות, בין 15 ל-200 וואט.


נורת ליבון.jpg

חסרונות: בזבזנית, אורך החיים הקצר ביותר מבין כל סוגי הנורות (כ-1000 שעות), צריכת האנרגיה הגבוהה שלה והחום שהסביבתי שהיא מפיצה (מסוכנת לחלק מהאהילים).



יתרונות: זולה וקלה להחלפה. לא מכילה כימיקלים ואפשר לזרוק אותה לפח בתום השימוש. אפשר לחבר לה עמעם (דימר), והיא מפיקה את עוצמת האור שלה באופן מיידי. יתרון נוסף וחשוב הוא היכולת שלה להפיק את הגוונים הטבעיים מהחפצים שהיא מאירה בדומה לנרות. האור שלה מחמיא ונעים, ומתאים לדקורציה ביתית וחמה.


פלורסנט

נורת פלורסנט מורכבת משפופרת זכוכית מלאה בגז (ארגון) שמפיק אור כאשר עובר דרכו זרם חשמלי. הארת הגז נוצרת בטמפרטורה נמוכה ולכן צריכת האנרגיה שלה נמוכה - רק %20 מהאנרגיה הדרושה לנורת ליבון לצורך ייצור אותה כמות של אור. מתאימה למקומות שבהם האור דולק שעות ארוכות ולכן היא פופולארית כל כך במשרדים ובתעשייה אך ללא ערך משמעותי כאלמנט עיצובי.

פלורצנט.jpg


נורות פלורסנט ארוכות נמכרות באורכים שנעים בין 0.5 ל-1.5 מטר, בעוצמה של בין 10 ל- 58 וואט.

יתרונות: אורך חיים ארוך (כ-8000 שעות).

חסרונות: בעיקר צבע האור הלבן שלה: קר, לא טבעי, חיוור ומהבהב. יחד עם זאת ישנן נורות פלורסנט חדישות שמייצרות אור מעט חם יותר, בגווני צהוב. הנורה מכילה כימיקלים ומסוכנת בזמן התנפצות.


פלורסנט קומפקטית (PL)

״נורה חסכונית״ בשפת היומיום. מדובר בנורה פלורסנטית קטנה, עשויה משפופרות מקופלות וקומפקטיות שניתנות להברגה בכל בית מנורה רגיל. לנורה אור נעים יחסית לפלורסנט הרגיל והיא חסכונית באנרגיה. הנורה לא מתחממת במיוחד וניתן להשתמש בה עם מגוון אהילים מחומרים שונים. עוצמת הנורה תלויה באורכה ובמספר השפופרות והוא נע בין 5 ל- 42 וואט. מיוצרות בשני סוגי תבריגים - גדול E27 וקטן E14.


נורה חסכונית.jpg


יתרונות: חסכונית באנרגיה, 20% בהשוואה לנורת הליבון ובעל אורך חיים ממוצע של כ-6000 שעות.

חסרונות: חסרונה העיקרי (עיצובית) של נורת ה-PL הוא גוון האור שלה, שאינו צהוב כמו זה של נורת הליבון. היא רגישה לעמעם (דימר) ואורך החיים שלה עלול להתקצר משמעותית כשאיכות הייצור לא גבוהה, הדלקה וכיבוי בקצב מהיר, פעולה בטמפרטורה קיצונית (במיוחד של חום) ועוד.



הלוגן

גרסא משופרת של נורת הליבון. חוט הלהט והגזים שבה מפיקים אור רק כאשר הם נמצאים בלחץ גבוה. מייצרת אור צהוב וחם שכמעט משתווה לאיכות האור של נורת ליבון. האור הוא יציב וממוקד והצבעים נראים בו חדים ומוגדרים. זהו האור המלאכותי הקרוב ביותר לאור יום והוא מתאים לעבודה, קריאה והארה של תמונות ואלמנטים דקורטיבים. נורות הלוגן במתח גבוה מתאימות לשימוש בכל בית מנורה רגיל וקיימות בתצורת ספוט והצפה. אורך חייה כ-3000 שעות.



הלוגן במתח נמוך

מפיקה אור לבן ובהיר כמו זה של נורת ההלוגן הרגילה, אך נהנית מגודל זעיר שמאפשר הצנעה בגופי תאורה דיסקרטיים שמייצרים אור רב. דורשת שימוש בשנאי שמותקן בגוף התאורה, או מגיע כיחידה נפרדת אותה יש להתקין בסמוך.

נורת הלוגן.jpg


הנורה היא קומפקטית, מפיצה אור לכל הכיוונים ומתאימה לשימוש ביתי כמו קריאה. לנורה מסוג ״דקרויק״ (ספוט) - יש רפלקטור פנימי שמכוון את האור קדימה ומושך את החום אחורה כדי ליצור אלומה ממוקדת וקרירה יחסית. הספוט מתאים לתאורה מדויקת מעל משטח עבודה, או אוסף תצוגה. אורך חייהן נורות הלוגן במתח נמוך הוא 3.000-3.500 שעות, והן נמכרות בהספקים שנעים בין 15 ל—50 וואט.


חסרונות: יקרה יחסית (אך מפיקה פי שניים אור בהשוואה לנורת ליבון בעלת הספק דומה).

יתרונות: נדלקת מיד במלוא עוצמה, אפשר לחבר אותה לדימר.


לד (LED)

הנורה החסכונית ביותר והמומלצת ביותר מבחינתי! היא מנצלת את החשמל באופן כמעט מושלם וכמעט שאינה ממירה את האנרגיה לחום. מגיעה לשיא בהירות האור באופן מיידי ואורך החיים שלה ארוך מאוד: כ - 50,000 שעות.


הנורות קיימות בשלל צבעים: לבן, אדום, כחול, צהוב וירוק, בגוון אור קר וחם, בחיבור לשנאי וגם בחיבור ישיר ל-220v. כיום ניתן לרכוש נורות לד בכל הצורות וסוגי הבסיסים. הנורות אמנם יקרות בהשוואה לשאר האופציות אך משתלמות בשיקולי טווח ארוך של חסכון בחשמל ובהחלפת נורות שנשרפו.

נורות לד.jpg

מומלצים
פוסטים אחרונים
ארכיון
חיפוש מילות מפתח
עקוב אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page